Goed omgaan met angst

Angst biedt vitale bescherming tegen bedreiging.

Wat te doen tegen teveel angst?

Angst kan mensen in een beklemmende wurggreep houden. Zij voedt zich daarbij graag met drama en verspreidt zich als een virus – bij voorkeur door middel van (sociale) media – in tijden van onzekerheid of afwezigheid van de juiste kennis. Angst wordt vaak en graag als machtsmiddel gebruikt: mensen worden vaak bewust bang gemaakt en bang gehouden, b.v. om ze makkelijk in het gareel te houden. Veel angst wordt mensen aangepraat. Angst kan het leven flink verzieken. Angst is een thema dat in ieder leven een rol speelt.

Wat kan je bij overmatige angst méér doen dan de drie ‘v’s: ‘vriezen, vechten of vluchten’? Wie in staat is om op een goede manier om te gaan met de overal loerende angst, die kan de kwaliteit van het leven en het gevoel van welbevinden en geluk enorm vergroten. Hoe heerlijk is een leven met weinig angst? Mensen helpen om goed met angsten om te gaan, hoort bij mijn professionele kerntaken. Hier een aantal persoonlijke inzichten en praktische tips van mij.

  1. Angst is een normale en gezonde reactie op een bedreiging. Zij biedt vitale bescherming en verdient waardering. Echter, de hoeveelheid angst die wij voelen, moet wel binnen een bepaalde marge blijven. Zo maakt té weinig (opgemerkte) angst vaak roekeloos en is ronduit levensgevaarlijk. Té veel angst daarentegen verlamt en verstikt en is inderdaad geen goede raadgever. Ken en onderken je angsten! Zeg nooit: “Wees niet bang” tegen jezelf of anderen, als dat wél zo is.

  2. In plaats daarvan, raad ik aan nauwkeurig te kijken waar je precies bang voor bent. Durf je je grootste angst in de ogen te kijken en eerlijk te benoemen? Stel jezelf daarbij de vraag: waar ben ik eigenlijk het meest bang voor? Schrijf het eventueel op, dat helpt! Bijvoorbeeld: ik ben bang om mijn geliefde te verliezen, mijn gezondheid, mijn inkomen, mijn zekerheid, mijn prettig leven, mijn … Onderzoek je angst, voel je angst en loop er niet van weg. Kijk ernaar als het ware van een afstand. Jij bent namelijk niet je angst!

  3. Benoem je angst en deel die – als dat kan – met iemand. Daarmee breng je je angst naar buiten en aan het licht. Weet dat angst zich het liefst in donkere hokjes verstopt en geen licht verdraagt. Angst onder ogen gezien en aan het licht gebracht wordt terug gebracht naar een hanteerbare proportie. Angst heeft jou daardoor niet langer in een beklemmende wurggreep. Jij hebt jouw angst nu in de greep met als gevolg een groter gevoel van controle en autonomie,  een grotere innerlijke ruimte, meer lucht  en een ruimere handelingsbekwaamheid tegen de reële bedreiging.  Van een beklemmend monster kan angst nu een waakhond worden die er is om jou te beschermen tegen eventuele reële bedreiging.

  4. Doseer het aantal angstaanjagende berichten. Stel grenzen aan je dagelijkse angst-consumptie b.v. door de media. Daarmee steek je je kop niet in het zand, maar zorg je goed voor jezelf. Besef dat (sociale) media de grootste angstverspreiders en angstaanjagers zijn. Wees in alles kritisch en gebruik je gezond verstand. Weet dat angst ‘booming business’ betekent voor de media. Doe daar niet aan mee. Blijf wel op de hoogte en goed geïnformeerd, want er is zeker veel informatie die heel nuttig is. Blijf ook wat goede informatievoorziening betreft niet alleen maar in je eigen bubble.

  5. Voedt je hart, ziel, geest, bewustzijn, denken en doen met angstremmers. Dat zijn positieve, opbouwende en inspirerende woorden, gedachten, ervaringen, inzichten, ontmoetingen en handelingen. Je herkent ze aan hun uitwerking: je knapt ervan op en ze geven je meer (zelf)vertrouwen. Ze zijn overal en gratis te vinden. Geef ze ruim baan: mooie muziek, literatuur, kunst, spel, natuur, tijd voor jezelf en echt contact met anderen. Wist je dat ontspanning en angst niet samen gaan? Vandaar dat ademhalings- en ontspanningsoefeningen, Yoga, mindfulness, meditatie maar ook een enkele wandeling in de vrije natuur heel goed werken tegen té veel angst. Ze kunnen je (zelf)vertrouwen enorm versterken.

  6. Ontdek regelmatig nieuwe waardevolle dingen in je leven. Lees, slaap, luister, kijk, mediteer, proef, bid, droom, loop, zing, dans, speel, schrijf, beweeg, doe bewust niets, schilder, wees creatief – het maakt niet uit waarmee, maar maak plezier. Geniet nooit met mate! Doe het voor jezelf, alleen of met anderen: maar nooit ten koste van anderen. Als het kan: heb intens lief. Dan is er minder ruimte voor angst.

  7. Lachen is een uitstekende angstremmer. Geniet van moppen, grappen en humor. Even een ander perspectief kiezen kan helpen relativeren. In plaats van horror kijk liever naar grappige en inspirerende films (La vita è bella is bijvoorbeeld mijn favoriet).

  8. Blijf alert: In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst! Leven blijft levensgevaarlijk. Alle leven is een wonder maar ook eindig en soms doet het pijn, ja! Je hebt niet alles in de hand en jezelf niet gemaakt. Verzoen je daar mee. Leef het kwetsbare leven, omarm het, vier het, heb het intens lief en bescherm het… met je waakzame angst. Dan zorg je goed voor jezelf en ook voor je dierbaren!

NB. Kom je niet goed uit de wurggreep van je angsten? Vraag dan om hulp. Er is hulp! Wellicht kunnen ook geestelijk verzorgers wat voor je betekenen. Je kan ons waarschijnlijk in je eigen omgeving vinden. Kijk b.v. naar www.geestelijkeverzorging.nl

Gouda 08-08-2020
Luis Kaserer
www.curanimae.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *