Over angst gesproken…

Angst biedt vitale bescherming tegen bedreiging.

Wat te doen tegen teveel angst?

Angst kan ons soms in een beklemmende wurggreep houden. Angst wordt graag met drama gevoed en drama zelf voedt zich ook weer graag me angst. Angst verspreidt zich graag via de media, bij voorkeur via de sociale media. Vooral in tijden van onzekerheid of afwezigheid van juiste kennis van zaken kan angst zich ontplooien en grote proporties aan nemen. In de geschiedenis werd angst vaak met groot succes gebruikt om mensen in het gareel te houden. Ook in onze tijd wordt angst vaak bewust en met groot succes als machtsmiddel gebruikt. Bij alle vormen van misbruik speelt angst een grote rol. Slachtoffers worden dan bewust bang gemaakt en bang gehouden om zo hun gedrag naar wens te sturen. Veel angst wordt ons aangepraat. Maar angst kan ons ook zo maar bekruipen en ons levensgeluk flink verzieken. Het kan – al dan niet tijdelijk – in ons leven een prominente rol spelen met ingrijpende gevolgen.

Ik heb het hier dan niet over ernstige angststoornissen die uiteraard door een specialist en in therapie behandeld moeten worden! Ik heb het hier over angst in het gewone leven en bij relatief gezonde mensen.

Wat kan je bij angst méér doen dan de drie bekende ‘v’s: ‘vriezen, vechten of vluchten’? Bestaat er een mogelijkheid om op een zodanige manier met onze angsten om te gaan dat onze levenskwaliteit en gevoel van welbevinden en geluk overeind blijft? Een leven zonder angst bestaat volgens mij niet, en terecht! Maar hoe heerlijk zou een leven met weinig angst kunnen zijn!

Ik ben geen specialist of therapeut voor het behandelen van angststoornissen! Maar hulp en ondersteuning bieden bij het goed omgaan van angsten zie ik wel als een taak van mij als geestelijk verzorger. ‘Angst voor de dood, angst voor wat zou kunnen gebeuren, angst voor de uitkomst van een onderzoek en de gevolgen, angst voor de toekomst, angst voor het onbekende, etc. is een onderwerp dat in gesprekken in mijn praktijk vaak aan de orde komt. Mijn inzet is om te helpen de angst beter hanteerbaar te maken.

Hier een aantal persoonlijke inzichten en praktische tips voor u.

  1. Angst is in wezen een normale en ook gezonde reactie op een bedreiging. Zij biedt vitale bescherming en verdient waardering. Zonder angst zouden we b.v. zonder te kijken de straat over steken met alle gevolgen van dien. De mate van angst die wij voelen, moet wel binnen bepaalde marges blijven. Zo maakt té weinig (opgemerkte) angst vaak roekeloos en is daardoor ronduit levensgevaarlijk. Té veel angst daarentegen verlamt en verstikt. Het is inderdaad geen goede raadgever. Ken en onderken je angst, zou ik willen zeggen! Zeg nooit: “Wees niet bang” tegen jezelf of anderen, als dat wél zo is. Neem je angst serieus. Luister en kijk naar je angst.

  2. Kijk nauwkeurig naar waar je bang voor bent. Luister naar je angst en besef: je bént niet je angst, je hébt angst. Durf je angst in de ogen te kijken en eerlijk te benoemen. Dat vergt moed, ja! Stel jezelf de vraag: waar ben ik eigenlijk precies bang voor? Schrijf het antwoorde eventueel op, dat kan helpen! Bijvoorbeeld: ik ben bang om mijn geliefde te verliezen, mijn gezondheid, mijn inkomen, mijn zekerheid, mijn prettig leven, mijn leefwereld, etc. Onderzoek je angst, voel je angst meer bewust, en loop er niet van weg. Kijk ernaar als het ware van een afstand. Jij bent namelijk niet je angst!

  3. Benoem je angst en deel die – als dat kan – met iemand. Dat is van grote waarde. Daarmee breng je je angst naar buiten en aan het licht. Weet dat angst zich het liefst in donkere hokjes verstopt en geen licht verdraagt. Angst onder ogen gezien en aan het licht gebracht wordt namelijk terug gebracht naar een hanteerbare proportie. Angst heeft jouw daardoor niet langer in een beklemmende wurggreep. Jij zelf hebt jouw angst nu meer in de greep met als gevolg een groter gevoel van controle en autonomie,  een grotere innerlijke vrijheid, meer lucht  en een ruimere handelingsbekwaamheid.  Van een beklemmend monster kan angst nu een betrouwbare waakhond worden die er is om jou te beschermen tegen een reële bedreiging.

  4. Doseer het aantal angstaanjagende berichten. Stel grenzen aan je dagelijkse angst-consumptie b.v. door de media. Daarmee steek je je kop niet in het zand, maar zorg je goed voor jezelf. Besef dat (sociale) media de grootste angstverspreiders en angstaanjagers zijn. Wees in alles kritisch en gebruik je gezond verstand bij wat je hoort, ziet en leest. Wees je ervan bewust dat angst vooral ‘boming business’ betekent voor de media. Doe daar zo min mogelijk aan mee! Blijf wel op de hoogte en goed geïnformeerd wat er in de wereld ver weg en dichtbij gebeurt, Er is zeker ook veel nuttige informatie. Maar blijf niet overmatig op zoek naar drama en berichten die je angst alsmaar aanwakkeren. Meestal kan je er toch niets aan doen! Blijf ook wat goede informatievoorziening betreft niet alleen in je eigen bubbel. Wees open voor andere perspectieven en blijf kritisch.

  5. Voedt je hart, ziel, geest, bewustzijn, denken en doen met allerlei angstremmers. Dat zijn positieve, opbouwende en inspirerende woorden, gedachten, ervaringen, inzichten, ontmoetingen en handelingen. Je knapt ervan op en ze geven je meer (zelf)vertrouwen. Ze zijn overal en zelfs gratis te vinden. Geef ze ruim baan: mooie muziek, literatuur, kunst, spel, natuur, tijd voor jezelf en echt contact met anderen. Wist je dat ontspanning en angst niet samen gaan? Vandaar dat ademhalings- en ontspanningsoefeningen, Yoga, mindfulness, meditatie maar ook een enkele wandeling in de vrije natuur heel goed werken tegen té veel angst. Ze kunnen je (zelf)vertrouwen enorm versterken en je angst verminderen.

  6. Ontdek regelmatig nieuwe waardevolle dingen in je leven. Lees, slaap, luister, kijk, mediteer, proef, bid, droom, loop, zing, dans, speel, schrijf, beweeg, doe bewust niets, schilder, wees creatief – het maakt niet uit waarmee, maar maak plezier. Geniet nooit met mate! Doe wat je goed doet, en doe het voor jezelf. Doe het alleen of met anderen: maar nooit ten koste van anderen. Als het kan: heb intens lief. Dan is er minder ruimte voor angst.

  7. Lachen is een uitstekende angstremmer. Geniet van moppen, grappen en humor. Even een ander perspectief kiezen kan helpen relativeren. In plaats van horror, oorlog en geweld kijk liever naar grappige en inspirerende films (La vita è bella is bijvoorbeeld mijn favoriet).

  8. Blijf alert: Leven blijft namelijk ook levensgevaarlijk. Alle leven is een wonder maar ook eindig en soms doet het pijn, ja! Je hebt niet alles in de hand en jezelf niet gemaakt. Verzoen je daar mee. Leef het kwetsbare leven, omarm het, vier het, heb het intens lief en bescherm het… met je waakzame angst. Dan zorg je goed voor jezelf en ook voor je dierbaren!

NB. Kom je niet goed uit de wurggreep van je angst? Vraag dan om hulp. Er is hulp! Ja, hulp vragen kan moeilijk zijn. Er is soms moed voor nodig om voor jezelf op te komen! Maar het loont: veel mensen helpen immers graag. Wellicht kan ook een geestelijk verzorger iets voor je betekenen. Je kan waarschijnlijk ook in je eigen omgeving er een vinden. Kijk b.v. naar www.geestelijkeverzorging.nl Je kan ook eventueel contact met mij opnemen.

Gouda 25-05-2022
Luis Kaserer
www.curanimae.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *