Tegen de angst voor het corona-virus

Angst biedt vitale bescherming tegen bedreiging.

Wat te doen tegen teveel angst?

Angst voor het coronavirus houdt veel mensen in een beklemmende greep. Angst voedt zich graag met drama en verspreidt zich bij voorkeur door middel van (sociale) media. Wat kan je daar tegen doen? Angstmanagement hoort bij mijn kerntaken als geestelijk verzorger. Hier geef ik een aantal persoonlijke tips hoe overmatige angst te beteugelen.

  1. Angst is een normale en gezonde reactie op een bedreiging. Zij biedt vitale bescherming en verdient waardering. Echter, de hoeveelheid angst die wij voelen, moet wel binnen de perken blijven. Angst miskennen, doet angst groeien. Zeg dan ook nooit: “Wees niet bang”, tegen jezelf of anderen.

  2. In plaats daarvan, raad ik aan nauwkeurig te onderzoeken waar je precies bang voor bent. Durf je angst in de ogen te kijken en eerlijk te benoemen? Stel jezelf de vraag: waar ben ik het meest bang voor? Schrijf het eventueel op. Bijvoorbeeld: ik ben nu bang om mijn geliefde te verliezen; of mijn gezondheid, mijn inkomen, mijn zekerheid, mijn prettige leven…

  3. Benoem je angst en deel het – als dat kan – met anderen. Breng je diepste angsten naar buiten en in het licht. Want angst verdraagt geen licht. Angst heeft – als het goed is – jou daardoor niet langer in een beklemmende wurggreep. Jij hebt jouw angst nu in de greep. Gevolg: een gevoel van controle en autonomie,  meer innerlijke ruimte, meer lucht  en een ruimere handelingsbekwaamheid tegen bedreiging.  Van een beklemmend monster wordt angst nu een waakhond die er is om jou te beschermen tegen reële bedreiging.

  4. Doseer het aantal angstaanjagende berichten. Stel grenzen aan je dagelijkse angst-consumptie. Daarmee steek je je kop niet in het zand, maar zorg je goed voor jezelf. Besef dat (sociale) media de grootste angstverspreiders en angstaanjagers zijn. Wees kritisch en gebruik je gezond verstand. Angst is booming business. Doe daar niet aan mee. Blijf wel op de hoogte en goed geïnformeerd, want er is veel informatie die heel nuttig is.

  5. Voedt je hart, ziel, geest, bewustzijn, denken en doen met angstremmers – positieve, opbouwende en inspirerende woorden, gedachten, ervaringen, inzichten, ontmoetingen en handelingen. Je herkent ze aan hun uitwerking: je knapt ervan op en ze geven je (zelf)vertrouwen. Ze zijn overal te vinden. Geef ze ruim baan: mooie muziek, literatuur, kunst, spel, natuur, tijd voor jezelf en contact met anderen. Wist je dat ontspanning en angst niet samen gaan? Vandaar dat ademhalings- en ontspanningsoefeningen, Yoga, mindfulness, meditatie heel goed werken tegen te veel angst. Ze versterken je (zelf)vertrouwen.

  6. Ontdek nieuwe waardevolle dingen. Lees, slaap, luister, kijk, mediteer, proef, bid, droom, loop, zing, dans, speel, schrijf, beweeg, doe bewust niets, schilder, wees creatief – het maakt niet uit waarmee, maar maak plezier. Geniet nooit met mate! Doe het voor jezelf, alleen of met anderen: maar nooit ten koste van anderen. Als het kan: heb intens lief. Dan is er minder ruimte voor angst. Liefde en angst gaan niet samen.

  7. Lachen is een uitstekende angstremmer. Geniet van moppen, grappen en humor. Even een ander perspectief kiezen helpt relativeren. In plaats van horror kijk liever naar grappige en inspirerende films (La vita è bella is bijvoorbeeld mijn favoriet).

  8. Blijf alert: In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. Leven blijft levensgevaarlijk en soms doet het pijn. Je hebt het niet in de hand. Verzoen je daar mee. Leef het, omarm het, vier het, heb het intens lief en bescherm het… met je waakzame angst. Je kan het!

NB. Kom je niet uit de wurggreep van angsten? Vraag dan om hulp. Wellicht kunnen geestelijk verzorgers wat voor je betekenen. Je kan ons waarschijnlijk in je eigen omgeving vinden. Kijk b.v. naar www.geestelijkeverzorging.nl

Gouda 21-3-2020
Luis Kaserer
www.curanimae.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *